torsdag 13. mai 2010

Det gode liv

Hvor var vi? Jo: lunsj. Insalate di fagioli et tonno. En klassisk napoletansk rett, som forener hav og land.

Dette er en rett som jeg vil tro det finnes et utall oppskrifter på; med og uten kapers, kirsebærtomater, flatbladet persille etc. Jeg synes det mest tiltalende ved denne retten (i tillegg til smaken, selvsagt!) er de enkle og få råvarene. Jeg gjorde det omtrent slik:

Borlottibønner - bløtlegges over natten, kok ca 60 minutter i saltet vann (bruk gjerne bønner fra boks hvis du ikke orker å vente, men husk å skylle dem først for å få vekk boksesmaken)
2 vårløk, snittes på skrått
2 små bokser tunfisk i olje (rennes av i et dørslag)
5-6 sorte oliven, i biter
En slump kapers (skyll av laken)
Press over sitron, og ringle over rikelig med god olivenolje
Grovt salt og nykvernet pepper

Salaten kan gjerne stå i kjøleskap en time eller så for å la smakene utvikle seg.

Et glass enkel hvitvin blir aldri feil til dette.

(Håhå, selv om jeg akkurat har spist denne salaten og drukket det omtalte glasset hvitvin, kjenner jeg at jeg nesten ble sulten igjen etter å ha skrevet dette.)

Ingen kommentarer: