lørdag 19. november 2011

Ukens drink

Tid for ukens? Denne gangen går vi for epler. Oppskriften er hentet fra Babycocktails, en blogg med strikkedesign (der alle modellene er oppkalt etter drinker) og drinkemiksing.

Apple sidecar
(to drinker)
10 cl calvados
8 cl sider
2 cl amaretto
5 ml (en teskje) sitronjuice

Fyll shakeren halvfull med is. Shake, sil og hell i coctailglass, gjerne pyntet med en tynn epleskive.

Soundtrack:

Vurdering:
Dette smaker i hvert fall skikkelig deilig av eple, og jeg synes amarettoen gir et interessant tilleggspoeng. Jeg brukte ekte sider kjøpt på polet (ikke rusbrusvarianten!), men kunne i grunnen godt ha brukt eplemost eller eplebrus istedet, og unngått hintet av gjæret smak. Jeg antar at det er en smakssak.

Får du som jeg sider igjen etter at drinkene er mikset, kan du sette på en kork og nyte den dagen etter. Siden jeg synes sideren i seg selv har en litt ram smak (igjen: en smakssak!), drikker jeg den gjerne halvblandet med eplejuice. La oss kalle denne "restedrinken" for Epleslang, og soundtracket gir seg selv.

Ingen kommentarer: