mandag 13. desember 2010

Ammepute a la Africa. Og en høne å plukke.

Snille Stina bor for tiden i Angola med hele familien sin. Sist hun var hjemom hadde hun med seg en pose med lekre batikkstoffer til meg. Jeg har sydd en ammepute av det ene stoffet, og jeg må ubeskjedent få si at jeg synes det ble veldig fint!

(Og her er det på sin plass med en "dont´t try this at home"-advarsel. Jeg tenkte jeg skulle være så lur å bruke resirkulert fyll fra en kassert dunpute. Etter å ha vasket og tromlet puten, klippet jeg et lite hull, for å overføre dunet fra den gamle puten til den nye ammeputen. "Hvem har slaktet høner her", sa Veslemøy da hun kom tilfeldig innom under operasjonen. En uke senere, og etter flere runder med støvsuger, flyr det fremdeles fjær i luften, i lampene, langs listene og så videre. Det verste av alt er at jeg etter å ha klemt og kjent litt tror jeg vil ha ammeputen litt fastere. Skal jeg da klippe hull i kassert pute nummer to, og slippe løs et nytt fjærhelvete, eller skal jeg mon tro legge opp til at det blir et blandingsprodukt med syntetisk etterfylling? Og hva kommer til å skje når jeg forsiktig spretter opp midtsømmen for å etterfylle, slipper jeg da kanskje uansett løs de 32 gjessene som etter sigende skal til for å fylle en pute? Gakk gakk.)

Ingen kommentarer: