søndag 14. mars 2010

Søndagssysler


Alle strikkere jeg vet om synes det å klippe opp bolen for å sy i ermer er litt skummelt. Det er akkurat som det å sette saksen i et strikketøy strider mot håndarbeidets natur og egenart, uansett hvor godt sikret man er med doble sikksakksømmer på hver side av klippet. Men jeg synes det er litt gøy også, lyden av klipp-klipp i et godt og tykt strikkeplagg er ganske tøff.

I dag monterte jeg min tredje islender på et halvt år; den første til Surafel,den andre til Lillepus, og den tredje og største til Fraol. Jeg tror det blir en stund til neste av samme slag. Kanskje jeg kan håpe på et bilde av fornøyde mottakere til bloggen?







For øvrig har det vært en nydelig dag her i Oslo. Jeg våknet grytidlig, lagde meg en kopp te og leste i hagebøkene mine (og fordypet meg særlig i kapitlene om beskjæring). Grunnloven for beskjæring er: Ved ethvert skjæringssted må det være en naturlig fortsettelse, helst en ny greindel eller en knopp med ønsket retning. Bare der hvor disse forutsetningene er til stede kan du korte inn greiner. Jeg synes allerede jeg kan kjenne saksa i hånden, og ser for meg hvordan jeg skal forme de gamle epletrærne i hagen på best mulig vis. Og så er det viktig å få trærne til å vokse med så åpne greinvinkler som mulig, leser jeg. Jeg har et par helt unge trær som jeg skal jobbe litt med i vår, kanskje skal jeg spandere på dem noen grenvekter, for eksempel slike fra pickles.no:

Ingen kommentarer: