søndag 14. september 2008

Kjøkkenskriveren forteller: Tabbouleh

I helgen har vi vært i konfirmasjon til vår gode venn Oda, og vårt bidrag til festen var to fat med Tabbouleh. Jeg kommer stadig tilbake til denne salaten, den er god til det meste. Den er vel typisk marrokansk så vidt jeg vet, men jeg har også fått tabbouleh på libanesisk restaurant (da var det en del mer persille i). På navnefesten til Lillepus i sommer tidoblet vi porsjonen og serverte til 50 gjester i hagen. Heldigvis fikk jeg god kuttehjelp av kusine Åsta da - hemmeligheten bak oppskriften er nemlig at alle ingrediensene skal hakkes så fint du gidder. Og finhakking av 20 løk er en jobb for viderekommende...

Når fatene er tomme og folk er mette, kommer gjerne spørsmål om oppskriften. Den er så enkel at:

3 dl bulgur - legges i bløt i minst en halvtime
3 tomater uten kjerner (og uten skall, hvis du har tid til å skålde dem)
1/2 skrelt agurk
2 rødløk
1 bunt flatbladet persille
en håndfull friske mynteblader
saften av en sitron (er den veldig saftig, kan du evt ta litt mindre)
4 ss extra virgin olivenolje
rikelig med salt og pepper

Gjør sånn: klem ut vannet av bulgurgrynene - bruk hendene, det blir best! Hakk alt i små, små biter. Klem over sitron, hell over olje, og gi salaten et godt sting av salt og pepper. Aller best blir det hvis jeg i tillegg har laget foccacia, men det får bli en annen gang!

Som dere kan se, fikk jeg hjelp av både Lillepus og min elskede denne gangen:



Ingen kommentarer: